Course curriculum

  • 1

    Sosiologi og sosialantropologi

    • Velkommen

    • Kompetansemål

    • Eksamenskode

    • Praktisk info

    • Digitale verktøy og tilpasninger

    • Personlig lærer

  • 2

    Samfunnsvitenskap

    • Hva er sosiologi?

    • Hva er sosialantropologi?

    • Individ og strukturforklaringer

    • Mikro-, Meso- og makronivå

    • Harmoni- og konfliktperspektiv

    • Arv og miljø

    • Hva har du lært om sosiologi og sosialantropologi?

    • Viktige begreper innen samfunnsvitenskapelig metode

    • Kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode

    • Intervju

    • Observasjon

    • Observasjon i praksis - Feltarbeid

    • Fordeler og ulemper med kvalitativ forskning

    • Fordeler og ulemper med kvalitativ forsking - forskerrollen

    • Spørreundersøkelser

    • Styrker og svakheter med kvantitativ forskning

    • Årsakssammenhenger

    • Utvalg til spørreskjema

    • Reliabilitet og validitet

    • Forskningsetikk

    • Hva har du lært om samfunnsvitenskapelig metode?

    • Forskningsprosessen: Problemstilling

    • Finne informasjon og kildekritikk

    • Metodevalg og utvelgelse

    • I felten: hvordan samle inn data

    • Resultatet: Bearbeidelse og analyse av data

    • Presentasjon av data

    • Hva har du lært om forskningsprosessen?

    • Sammendrag

  • 3

    Tilhørighet

    • Hva er et samfunn?

    • Sosialisering

    • Hvem lærer vi av?

    • Roller i ungdomstida og kjønnsroller

    • Ungdomsroller i endring

    • Sosialisering og kulturell variasjon

    • Identitet

    • Kulturell identitet og opposisjonel identitet

    • Hva har du lært om samfunn, normer og identitet?

    • Sosialt avvik og konsekvenser av normbrudd

    • Sanksjoner og sosial kontroll

    • Teorier som kan forklare årsaker til avvik og kriminalitet

    • Reaksjoner på kriminalitet og forebygging

    • Hvorfor straffer vi? og Fengselets sosiale system

    • Forvaring

    • Lavsikkerhetsfengsel

    • Hva har du lært om sosialt avvik?

    • Medienes rolle i sosialiseringen

    • «De allmektige mediene» og injeksjonsmodellen

    • Mengde, budskap og selektivitet som viktige for mediepåvirkningen

    • Påvirkning på kort og lang sikt

    • Kommunikasjon i ulike medier

    • Mediekonvergens

    • Homogeniserte medier?

    • Digital mobbing, hatprat og netthets

    • Politisk engasjement og sosiale medier

    • Avhengighet

    • Hva har du lært om Medier, kommunikasjon og sosialisering?

    • Sammendrag

  • 4

    Kultur

    • Kultur og etnosentrisme

    • Ulike kulturbegrep

    • Etnisitet

    • Majoritetskulturer, delkulturer og subkulturer

    • Globalisering

    • Hva har du lært om kultur?

    • Kulturelt betinget atferd

    • Tabuer og kommunikasjon

    • Tidsoppfatning

    • Familie- og slektskapspraksiser

    • Ekteskap og samlivsformer

    • Ekteskapets funksjoner

    • Hva har du lært om Kulturell variasjoner?

    • Kongens tale

    • Sammen i mangfoldige samfunn

    • Fordeler og ulemper med mangfold

    • Ulike strategier for tilpasning i mangfoldige samfunn

    • Integrering i Norge

    • Kulturrelativisme

    • Etnosentrisme

    • Fornorskningsprosessen

    • Rasisme

    • Å leve sammen i ulikhet

    • Hva har du lært om mangfoldige samfunn?

    • Sammendrag

  • 5

    Samfunnsutvikling

    • Produksjon og teknologi

    • Næringssektorer

    • Kapitalisme

    • Historiske samfunn

    • Moderne samfunn

    • Arbeidsdeling og produksjon

    • Hvorfor er den internasjonale arbeidsdelingen slik den er?

    • Nye globale økonomiske aktører

    • Transnasjonal økonomi

    • Etikk i transnasjonal økonomi

    • Hva har du lært om produksjon og teknologi?

    • Hva er arbeid?

    • Arbeidets samfunnsfunksjoner

    • Det gode arbeidsliv

    • Marx om Fremmedgjøring

    • Human relations

    • Maslows behovspyramide og arbeid

    • Sårbare grupper i arbeidslivet

    • Tiltak mot utenforskap

    • Hva har du lært om arbeidsliv og utenforskap?

    • Sammendrag

  • 6

    Sosial ulikhet

    • Makt

    • Ulike former for makt

    • Lav- mellom- og høyinntektsland

    • Elefantkurven

    • Fattigdom og utvikling

    • Bærekraftig utvikling

    • FNs bærekraftsmål

    • Hva har du lært om global ulikhet?

    • Hva er sosial ulikhet?

    • Individforklaring på sosial ulikhet

    • Fordeling av goder

    • Forskjeller i utdanning

    • Viktigheten av familiebakgrunn i utdanning

    • Forskjeller i arbeid

    • Arbeidere med innvandrerbakgrunn

    • Lønn og inntekt

    • Rike og fattige i Norge

    • Helse

    • Systematisk ulik fordeling?

    • Hva har du lært om sosial ulikhet i Norge?

    • Hva er sosial mobilitet?

    • Status, livssjanser og klasse

    • Mobilitet i Norge

    • Kort- og langdistansemobilitet

    • Klassereise og habitus

    • Forutsetninger for sosial mobilitet

    • Hva sier denne reklamen om habitus?

    • Strukturelle forutsetninger for sosial mobilitet

    • Konsekvenser av høy og lav sosial mobilitet

    • Hva har du lært om sosial mobilitet?

    • Prinsipper for fordeling av goder

    • Ulike likhetsprinsipper

    • Frihet

    • Ideologier om makt og fordeling av goder

    • Liberalisme

    • Konservatisme

    • Sosialisme

    • Sosialdemokrati

    • Velferdsstaten

    • Harmoni- og konfliktperspektiv

    • Hva har du lært om fordeling av goder og ideologier?

    • Sammendrag

  • 7

    Eksamensmodul

    • Om eksamen

    • Tips til forarbeid

    • Tips på eksamensdagen

    • Eksamenstips under eksamen

    • Innleveringsoppgave

    • Kursevaluering