Course curriculum
-
1
Sosiologi og sosialantropologi
-
Velkommen
-
Kompetansemål
-
Eksamenskode
-
Praktisk info
-
Digitale verktøy og tilpasninger
-
Personlig lærer
-
-
2
Samfunnsvitenskap
-
Hva er sosiologi?
-
Hva er sosialantropologi?
-
Individ og strukturforklaringer
-
Mikro-, Meso- og makronivå
-
Harmoni- og konfliktperspektiv
-
Arv og miljø
-
Hva har du lært om sosiologi og sosialantropologi?
-
Viktige begreper innen samfunnsvitenskapelig metode
-
Kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode
-
Intervju
-
Observasjon
-
Observasjon i praksis - Feltarbeid
-
Fordeler og ulemper med kvalitativ forskning
-
Fordeler og ulemper med kvalitativ forsking - forskerrollen
-
Spørreundersøkelser
-
Styrker og svakheter med kvantitativ forskning
-
Årsakssammenhenger
-
Utvalg til spørreskjema
-
Reliabilitet og validitet
-
Forskningsetikk
-
Hva har du lært om samfunnsvitenskapelig metode?
-
Forskningsprosessen: Problemstilling
-
Finne informasjon og kildekritikk
-
Metodevalg og utvelgelse
-
I felten: hvordan samle inn data
-
Resultatet: Bearbeidelse og analyse av data
-
Presentasjon av data
-
Hva har du lært om forskningsprosessen?
-
Sammendrag
-
-
3
Tilhørighet
-
Hva er et samfunn?
-
Sosialisering
-
Hvem lærer vi av?
-
Roller i ungdomstida og kjønnsroller
-
Ungdomsroller i endring
-
Sosialisering og kulturell variasjon
-
Identitet
-
Kulturell identitet og opposisjonel identitet
-
Hva har du lært om samfunn, normer og identitet?
-
Sosialt avvik og konsekvenser av normbrudd
-
Sanksjoner og sosial kontroll
-
Teorier som kan forklare årsaker til avvik og kriminalitet
-
Reaksjoner på kriminalitet og forebygging
-
Hvorfor straffer vi? og Fengselets sosiale system
-
Forvaring
-
Lavsikkerhetsfengsel
-
Hva har du lært om sosialt avvik?
-
Medienes rolle i sosialiseringen
-
«De allmektige mediene» og injeksjonsmodellen
-
Mengde, budskap og selektivitet som viktige for mediepåvirkningen
-
Påvirkning på kort og lang sikt
-
Kommunikasjon i ulike medier
-
Mediekonvergens
-
Homogeniserte medier?
-
Digital mobbing, hatprat og netthets
-
Politisk engasjement og sosiale medier
-
Avhengighet
-
Hva har du lært om Medier, kommunikasjon og sosialisering?
-
Sammendrag
-
-
4
Kultur
-
Kultur og etnosentrisme
-
Ulike kulturbegrep
-
Etnisitet
-
Majoritetskulturer, delkulturer og subkulturer
-
Globalisering
-
Hva har du lært om kultur?
-
Kulturelt betinget atferd
-
Tabuer og kommunikasjon
-
Tidsoppfatning
-
Familie- og slektskapspraksiser
-
Ekteskap og samlivsformer
-
Ekteskapets funksjoner
-
Hva har du lært om Kulturell variasjoner?
-
Kongens tale
-
Sammen i mangfoldige samfunn
-
Fordeler og ulemper med mangfold
-
Ulike strategier for tilpasning i mangfoldige samfunn
-
Integrering i Norge
-
Kulturrelativisme
-
Etnosentrisme
-
Fornorskningsprosessen
-
Rasisme
-
Å leve sammen i ulikhet
-
Hva har du lært om mangfoldige samfunn?
-
Sammendrag
-
-
5
Samfunnsutvikling
-
Produksjon og teknologi
-
Næringssektorer
-
Kapitalisme
-
Historiske samfunn
-
Moderne samfunn
-
Arbeidsdeling og produksjon
-
Hvorfor er den internasjonale arbeidsdelingen slik den er?
-
Nye globale økonomiske aktører
-
Transnasjonal økonomi
-
Etikk i transnasjonal økonomi
-
Hva har du lært om produksjon og teknologi?
-
Hva er arbeid?
-
Arbeidets samfunnsfunksjoner
-
Det gode arbeidsliv
-
Marx om Fremmedgjøring
-
Human relations
-
Maslows behovspyramide og arbeid
-
Sårbare grupper i arbeidslivet
-
Tiltak mot utenforskap
-
Hva har du lært om arbeidsliv og utenforskap?
-
Sammendrag
-
-
6
Sosial ulikhet
-
Makt
-
Ulike former for makt
-
Lav- mellom- og høyinntektsland
-
Elefantkurven
-
Fattigdom og utvikling
-
Bærekraftig utvikling
-
FNs bærekraftsmål
-
Hva har du lært om global ulikhet?
-
Hva er sosial ulikhet?
-
Individforklaring på sosial ulikhet
-
Fordeling av goder
-
Forskjeller i utdanning
-
Viktigheten av familiebakgrunn i utdanning
-
Forskjeller i arbeid
-
Arbeidere med innvandrerbakgrunn
-
Lønn og inntekt
-
Rike og fattige i Norge
-
Helse
-
Systematisk ulik fordeling?
-
Hva har du lært om sosial ulikhet i Norge?
-
Hva er sosial mobilitet?
-
Status, livssjanser og klasse
-
Mobilitet i Norge
-
Kort- og langdistansemobilitet
-
Klassereise og habitus
-
Forutsetninger for sosial mobilitet
-
Hva sier denne reklamen om habitus?
-
Strukturelle forutsetninger for sosial mobilitet
-
Konsekvenser av høy og lav sosial mobilitet
-
Hva har du lært om sosial mobilitet?
-
Prinsipper for fordeling av goder
-
Ulike likhetsprinsipper
-
Frihet
-
Ideologier om makt og fordeling av goder
-
Liberalisme
-
Konservatisme
-
Sosialisme
-
Sosialdemokrati
-
Velferdsstaten
-
Harmoni- og konfliktperspektiv
-
Hva har du lært om fordeling av goder og ideologier?
-
Sammendrag
-
-
7
Eksamensmodul
-
Om eksamen
-
Tips til forarbeid
-
Tips på eksamensdagen
-
Eksamenstips under eksamen
-
Innleveringsoppgave
-
Kursevaluering
-