Course curriculum

  • 1

    Psykologi 1

    • Velkommen

    • Kompetansemål

    • Praktisk info

    • Eksamenskoder

    • Læringsportal og digitale verktøy

    • Personlig lærer

  • 2

    Psykologiske perspektiver

    • Hva er psykologi?

    • Psykologisk kunnskap

    • Psykologiens historie – dualisme og monisme

    • Introspeksjon

    • Psykoanalysen

    • Behaviorismen

    • Humanistisk psykologi

    • Fra idé til forskning

    • Beskrivende metoder

    • Eksperimentelle metoder

    • Hva har du lært om psykologiens historie?

    • Vitenskapelige tilnærminger til psykologi

    • Det biologiske perspektivet

    • Det psykodynamiske perspektivet

    • Det atferdsanalytiske perspektivet

    • Det kognitive perspektivet

    • Det humanistiske perspektivet

    • Psykologiske fagområder

    • Hvordan vil ulike psykologiske tilnærminger forklare kjærlighet?

    • Å finne kunnskap om psykologi

    • Hva har du lært om psykologiske perspektiver?

    • Grunnleggende- og anvendt psykologi

    • Klinisk psykologi

    • Skole- og opplæringspsykologi

    • Arbeids- og organisasjonspsykologi

    • Helsepsykologi

    • Idrettspsykologi

    • Eklektisisme

    • Selvhjelp

    • Psykologi og medisin

    • Biopsykososial forståelse av psykologisk praksis

    • Hva har du lært om psykologiens bruksområder?

    • Sammendrag

  • 3

    Utviklings- og evolusjonspsykologi

    • Arv og miljø

    • Samspillet mellom arv og miljø

    • Genetikk og utviklingspsykologiske spørsmål

    • Ulike perspektiver på utvikling

    • Personlighet

    • Forsvarsmekanismer

    • De psykososiale trinnene

    • Personlighet i det humanistiske perspektivet

    • Personlighet: Trekkteori og Big Five

    • Big Five-modellen

    • Identitet

    • Kognitive skjemaer

    • Piagets utviklingstrinn

    • Identitetsutvikling som ulike kognitive stiler

    • Psykososial utvikling og identitet

    • Kjønnsidentitet

    • Tilknytning i barneårene

    • Tilknytning i ungdomstida

    • Tilknytning i voksen alder

    • Hva har du lært om utviklingspsykologi?

    • Evolusjonsteorien

    • Evolusjonsteorien video

    • Evolusjonspsykologi

    • Kognitive funksjoner

    • Atferd og evolusjon: Seksuell seleksjon

    • Preferanse for seksuell variasjon

    • Bevissthet og heuristikk

    • Gambling i et evolusjonspsykologisk perspektiv

    • Tilknytning: Omsorg, gruppemedlemskap og sosial angst

    • Evolusjons og individuelle forskjeller i personlighet

    • Hva har du lært om evolusjonsteorien?

    • Sammendrag

  • 4

    Biologisk psykologi

    • Nervecellen

    • Nevrotransmittere

    • Nervesystemet - sentralt og perifert

    • Hjernen

    • Storhjernens to halvdeler

    • Sammenheng mellom hjernelapper og atferd

    • Synssansen

    • Hørselssansen

    • Luktesansen

    • Smakssansen

    • Berøringssansen

    • Hormoner

    • Hormoner og psykiske lidelser

    • Rusmiddel og avhengighet

    • Rus og hjerneutvikling

    • Rusmiddel og psykiske lidelser - faktorer og årsaker

    • Hva har du lært om kroppens funksjoner?

    • Persepsjon og kognisjon

    • Seleksjon, organisering og fortolkning

    • Sosial persepsjon

    • Selektiv persepsjons tre prinsipper

    • Hvorfor er vi så opptatte av negative inntrykk?

    • Attribusjoner og attribusjonsfeil

    • Selvpersepsjon

    • Hva har du lært om Persepsjon og Kognisjon?

    • Ulike former for hukommelse

    • Henry Molaison – og hvordan vi vet hvor ulike hukommelser er lagret

    • Hukommelsesprosessen

    • Skjemaer organiserer lagring av kunnskap

    • Glemsel

    • Strategier for å forbedre hukommelsen

    • Hva har du lært om hukommelse?

    • Sammendrag

  • 5

    Læringspsykologi

    • Hva er læring?

    • Assosiasjoner og klassisk betinging

    • Pavlovs hunder

    • Læring som prøving og feiling

    • Læring som konsekvens av atferd

    • Forholdet mellom forsterkning og straff

    • Læring som kognisjon

    • Konstruktivistisk teori – Piaget

    • Sosial-kognitiv teori – Bandura

    • Kognitive strategier

    • Hva har du lært om læring?

    • Motivasjon

    • Behov

    • Forventninger og verdi

    • Emosjoner og motivasjon

    • Mestring og læring

    • Mestringsstrategier: Problem og emosjoner

    • Mestringsmål og prestasjonsmål

    • Mestringsforventninger

    • Optimistisk og pessimistisk forklaringsstrategi

    • Hva har du lært om Mestring og motivasjon?

    • Bærekraftige valg

    • Forventningen om å ta bærekraftige valg

    • Valgarkitektur

    • Hva har du lært om bærekraftige valg?

    • Sammendrag

  • 6

    Stress og psykiske kriser

    • Stress

    • Stressorer

    • Årsaker til stress

    • Kognitiv aktiveringsteori for stress

    • Symptomer på stress

    • Det generelle tilpassningssyndromet

    • Stress-sårbarhet-modellen

    • Resiliens

    • Stressmestring

    • Hva har du lært om stress?

    • Kriser

    • Livskriser

    • Traumatiske kriser

    • Posttraumatisk stresslidelse

    • Hva har du lært om kriser?

    • Sammendrag

  • 7

    Eksamensmodul

    • Om eksamen

    • Tips til forarbeid

    • Tips på eksamensdagen

    • Eksamenstips under eksamen

    • Innleveringsoppgaver

    • Kursevaluering