Course curriculum
-
1
Intro: Helseservice VG2
-
Velkommen
-
Vurdering
-
Kompetansemål
-
Praktisk info
-
Oppmelding - eksamen
-
Eksamenskode
-
Bionic reading
-
Kontaktinfo
-
-
2
Helse
-
Helse
-
Sykdom
-
Livsstil og levevaner
-
Fysisk aktivitet
-
Fysisk aktivitet for folkehelse og livsmestring
-
Viktigheten av fysisk aktivitet
-
Anbefalinger
-
Oppgaver
-
Hva er et sunt kosthold?
-
Energigivende næringsstoffer
-
Karbohydrater – stivelsesrike matvarer
-
Kostfiber
-
Sukker
-
Grovhetssirkel
-
Fett
-
Kolesterol
-
Protein
-
Vitaminer
-
Mineraler og sporstoffer
-
Oppgaver
-
Livsstilssykdommer
-
Overvekt og fedme
-
Kosthold som livsstilsfaktor
-
Eit feitt liv
-
Årsaker til overvekt
-
Overvekt og hormoner
-
Hjerte- og karsykdommer
-
Åreforkalkning – aterosklerose
-
Angina pectoris – hjertekrampe
-
Hjerteinfarkt
-
Hjerneslag
-
Diabetes 2
-
Muskel- og skjelettsykdommer
-
Oppgaver
-
Observasjon
-
Allmenntilstand
-
Symptomer
-
Hva er smerter?
-
Smerter
-
Oppgaver
-
Immunforsvaret
-
Autoimmune sykdommer
-
Smitte
-
Hvordan overføres smitte
-
Bakterier
-
Kjente patogene bakterier
-
Virus
-
Sopp og parasitter
-
Infeksjon
-
Virusinfeksjoner
-
Virus som gir betennelse i leveren
-
Herpes
-
Barnesykdommer
-
Influensa
-
Antibiotika
-
Pandemi og epidemi
-
Oppgaver
-
Vaksiner
-
Immunstimulerende tiltak
-
Fordøyelsessystemet
-
Sykdommer som kan oppstå i fordøyelsessystemet vårt
-
Oppgaver
-
Eksamensøvelse
-
-
3
Yrkesutøvelse
-
Bærekraftig utvikling og miljøbevisst forbruk
-
Yrkesliv i helseservicefag
-
Rettigheter og plikter i arbeidslivet
-
Trepartssamarbeidet
-
Håndhygiene og hanskebruk i helseinstitusjoner
-
Smittevern
-
Håndhygiene i helsevesenet
-
Eksamensprosedyre - hånddesinfeksjon og håndvask
-
Vaner som forebygger smitte
-
Når skal man bruke hansker?
-
Arbeidstøy
-
Desinfeksjon, rengjøring og sterilisering
-
Avfallshåndtering
-
Eksamensprosedyre - Håndtering av risikoavfall på arbeidsplassen
-
Eksamensprosedyre - Flekkdesinfeksjon/rengjøring av blodsøl
-
Oppgaver
-
Lovverk
-
Kap 2 i Helsepersonelloven - krav til helsepersonells yrkesutøvelse
-
Kap 8 i Helsepersonelloven - dokumentasjonsplikten
-
Kap 5 i Helsepersonelloven - taushetsplikt og opplysningsrett
-
Kap 6 i Helsepersonelloven omhandler opplysningsplikt
-
Pasient - og brukerrettighetsloven
-
Apotekloven
-
Tannhelsetjenesteloven
-
HMS
-
Prinsipper for universell utforming
-
Universell utforming II
-
Universell utforming III
-
Ergonomi og helse
-
Ergonomi og helse II
-
Ergonomi og helse III
-
Ergonomi og helse IV
-
Ergonomi og helse V
-
Utføre administrative oppgaver
-
Kontorteknisk utstyr
-
Medisinskteknisk utstyr
-
Prosedyre – Glukosemåling med kapillærblod (stikk i finger)
-
Pulstelling - prosedyre
-
Prosedyre: Urinstix ved medbrakt urinprøve på glass
-
Beregne kostnader og håndtere betaling og oppgjør for pasientbehandling
-
Utarbeide dokumentasjon og bruke faguttrykk i arbeidet
-
Kjernejournal
-
Brev
-
Eksamensøvelse
-
-
4
Kommunikasjon
-
Demokrati og medborgerskap
-
Menneskerettigheter
-
Medbestemmelsesrett
-
Partssamarbeid
-
Demokrati og pasientrettigheter
-
Hvordan er helsevesenet bygd opp i Norge?
-
Pasient- og brukerrettighetsloven
-
Oppgaver
-
Profesjonell kommunikasjon
-
Kommunikasjonsmodeller og kommunikasjonsformer
-
Enveis- og toveiskommunikasjon
-
Verbal og nonverbal kommunikasjon
-
Dobbeltkommunikasjon
-
Faktorer som kan påvirke kommunikasjonen
-
Kunsten å lytte
-
Hvordan tilpasse kommunikasjonen
-
Oppgaver
-
Grunnleggende medisinske ord og uttrykk
-
Profesjonelle relasjoner
-
Relasjonskompetanse
-
Oppgaver
-
Informasjons- og veiledningsrollen overfor pasienter og pårørende
-
Informasjons- og veiledningsrollen overfor pasienter og pårørende II
-
Informere brukere og pasienter om de vanligste sykdommene og plagene
-
Individuelle og miljømessige faktorer som kan påvirke den psykiske og fysiske helsen
-
Hva har arv og miljø å si for vår helse?
-
Folkehelse og folkehelsearbeid
-
Konflikt
-
Konflikthåndtering
-
Konflikttrappa
-
Kriser
-
Krisehåndtering
-
Stress
-
Eksamensøvelse
-
Kursevaluering
-