Course curriculum
-
1
Intro: Helse og oppvekst vg1
-
Velkommen
-
Kompetansemål
-
Praktisk info
-
Eksamenskoder
-
Eksamen i Helse og oppvekst VG1
-
Læringsportal og digitale verktøy
-
Kontaktinfo
-
-
2
Helsefremmende arbeid
-
H1: Kroppens anatomi
-
H1 Begrepsliste
-
Menneskekropppen - en helhetlig organisme
-
Film med engelsk sang om de tolv organssystemene
-
Cellen - oppbygging
-
Celler - kroppens minste bestanddeler
-
Dra og slippoppgave Cellens organeller
-
Vev
-
Hva kan du om vev?
-
Bevegelsesapparatet
-
Skjelettsystemet
-
Skjelettsystemet - Hvor sterk er knoklene våre - film
-
Skjelettet og knoklene
-
Ledd
-
Ledd i kroppen
-
Quiz om skjelettet - hva har du lært?
-
Musklene i kroppen
-
Muskelskjelettsystemet - film
-
Skjelettmuskelsystemet: oppbygging og funksjon
-
Musklenes oppgaver
-
Muskeltyper
-
Quiz
-
Sirkulasjonssystemet
-
Hjertet - film
-
Blodet og blodårene
-
Hjerte - og karsykdommer og livsstil
-
Hjertet - hva har du lært?
-
Respirasjonssystemet
-
Respirasjonssystemet film
-
Film - How do lungs work - engelsk tale.
-
Respirasjonssystemet, oppbygging og funksjon
-
Hva er KOLS?
-
Imponerende fakta om respirasjonssystemet
-
Immunforsvaret
-
Det ytre immunforsvaret - en oversikt
-
Immunforsvaret
-
Lymfesystemet på 60 sekunder
-
Lymfesystemet
-
Vaksinasjon
-
Quiz om immunforsvaret
-
Fordøyelsessystemet
-
Begrepsliste fordøyelsen
-
Fordøyelsen
-
Fordøyelsesorganene og deres funksjon
-
Film - How your digestive system works
-
Peristaltikk på 60 sekunder
-
Imponerende fakta om fordøyelsessystemet
-
Dra- og slipp oppgave fordøyelsessystemet
-
Nyre- og urinsystemet
-
Begrepsliste urinstystemet
-
Urinsystemet - oppbygging og funksjon
-
Nyre og urinsystemet film
-
Imponerende fakta om urinsystemet
-
Urinsystemet dra og slipp oppgave
-
Nervesystemet
-
Nervesystemet - film
-
Hormonsystemet og nervesystemet
-
Det sentrale nersvesystemet
-
Det perifere nervesystemet
-
Imponerende fakta om nervesystemet
-
Hormonsystemet
-
Binyrene sin funksjon som hormonprodusent - film
-
Hormonsystemet
-
Sanseoroganene
-
Luktesansen på 60 sekunder - film
-
Hørselen på 60 sekunder- film
-
Sanseorganene oppbygging og funksjon
-
Forplantningssytemene
-
Begrepsforklaring forplantningssystemet
-
Puberteten
-
Forplantningssytemets oppbygging og funksjon
-
Morkaka - film fra nrk.no
-
Huden - det største organet
-
Huden på 60 sekunder
-
Film - The science of skin - Emma Bryce
-
Hudens funksjon og oppbygging
-
H1 oppsummering med oppgaver
-
H2: Psykisk og fysisk helse
-
Begrepsliste
-
Helsebegrepet
-
Psykisk helse
-
Helsefremmende arbeid
-
Sunn livsstil
-
Søvn og hvile
-
Forebygge livstilssykdommer
-
Forebygge smitte
-
Oppgaver: Hva er god helse?
-
H2 oppsummering med quiz
-
H3: Planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter
-
Begrepsliste: mestring
-
Hva er mestring?
-
Hvordan motivere til mestring?
-
Hvorfor er aktivitet viktig?
-
Brukermedvirkning
-
Utvikling
-
Å planlegge, gjennomføre og vurdere aktiviteter
-
Didaktisk relasjonsmodell
-
H4: Måltid og næringsinnhold
-
Gode helsevalg
-
Kostrådene
-
Næringsstoffene
-
Hvilken effekt har maten på kroppen til barn?
-
Hvordan velge sunn mat?
-
Kultur, religion og mat
-
Grovbrødquizen
-
Ernæringsquiz
-
Kosthold og bærekraft
-
Oppgaver: kosthold
-
H5: Hygieniske prinsipper
-
Begrepsliste: hygiene
-
Mikroorganismer - bakterier
-
Sopp og protozoer
-
Virus
-
Smittekjeden
-
Hygieniske prinsipper i helse- og oppvekstsektoren
-
Hva husker du om hygiene?
-
Hvorfor er hygiene viktig?
-
Hva har du lært om hygieniske prinsipper?
-
H6: Grunnleggende førstehjelp
-
Begrepsliste: førstehjelp
-
Akutt-ABC
-
HLR – 15 minutters kurs
-
Førstehjelp - Stabilt sideleie
-
Førstehjelp - Mistanke om slag
-
Oppgaver: førstehjelp
-
Når en krise oppstår
-
Hva er psykologisk førstehjelp?
-
Emosjonell førstehjelp
-
Dersom du selv er utsatt for en krisesituasjon
-
Når barn og unge og er utsatt for en krisesituasjon
-
Ulike reaksjoner i krisesituasjoner
-
Quiz
-
H7: Egen helse og folkehelse
-
Begrepsforklaringer
-
Organisering og politisk ledelse
-
Når anbefalingene ikke oppfylles
-
Egenomsorg
-
Hvordan forbedre egen helse, del 1
-
Hvordan forbedre egen helse, del 2
-
Dialogkort
-
H8: Miljøbevisste valg
-
Begrepsforklaringer
-
Å være miljøbevisst
-
Miljøbevisste valg på sykehjemmet (helsesektor)
-
Miljøbevisste valg i omsorgssektoren
-
H9: Ergonomi og helse
-
Begrepsforklaring
-
Ergonomi
-
Tunge løft og ugunstige arbeidsstillinger
-
Forflytningsteknikk
-
Eksempel: Forflytning av pasient
-
Quiz om ergonomi
-
-
3
Kommunikasjon og samhandling
-
Kompetansemål K1 : Kommunisere og samhandle
-
K1 - læringsmål
-
Begreper
-
Hva er god kommunikasjon?
-
Kommunikasjonsprosesser
-
Quiz om enveis- og toveiskommunikasjon
-
Verbal og nonverbal kommunikasjon
-
Kroppsspråk - en kortfilm fra NRK
-
Viktigheten av plassering og berøring
-
Kommunikasjon
-
Kommunikasjon med ulike aldersgrupper
-
Eriksons utviklingsmodell
-
Dra og drop oppgave om Erikssons utviklingsstadier
-
Tilpasning av språk til ulike grupper
-
Kommunikasjon med mennesker fra ulike kulturer
-
Quiz om kulturer og kommunikasjon
-
Kommunikasjon med brukere med utviklingshemming
-
Kommunikasjon med mennesker med syns-, hørsel- og talehemming
-
Hvordan løse utfordringer i kommunikasjon
-
Kommunikasjon i krise og sorg
-
Sorg
-
Krisefaser
-
Ulike typer kriser
-
Hvordan vil du kommunisere her?
-
Refleksjonsoppgave
-
Flervalgsquiz fra K1 Kommunisere og samhandle
-
Husker du hva begrepene betyr?
-
Kompetansemål K2: Relasjonsferdigheter
-
Begrepsforklaringer
-
Relasjonsferdigheter i helse- og oppvekstfag
-
Hva vil du si om kommunikasjon og relasjon på dette bildet fra en barneskole?
-
Samspill og sosialisering
-
Hva ser du, søster?
-
Horisontale og vertikale relasjoner
-
Oppgave om vertikal og horisontal relasjon
-
Hvordan skape en god relasjon?
-
Profesjonelle relasjoner
-
Empati, sympati og medfølelse
-
Reflektere over egen atferd og hvordan det påvirker andre
-
Gode og dårlige relasjoner
-
Å reparere relasjoner som har gått galt
-
Begrepsliste: relasjoner
-
Bronfenbrenner sin økologiske modell
-
Flervalgsquiz fra K2 Relasjnskompetanse
-
Refleksjonsnotat om egen atferd i stressende situsasjon
-
K3: Omsorg og service
-
Omsorg profesjonell og naturlig
-
Begrepsliste: omsorg og service
-
Hva er omsorg?
-
Egenomsorg
-
Egenomsorg
-
Service
-
God service
-
Etikk i omsorg og service
-
Tverrfaglig tema Folkehelse og livsmestring
-
Oppgaver: omsorg og service
-
Flervalgsquiz fra K3 Omsorg og service
-
K4: Sosial og kulturell kompetanse
-
Begrepsforklaringer
-
Sosial kompetanse fra en tidlig alder
-
Kultur
-
Kulturell kompetanse
-
Holdninger, verdier og menneskesyn
-
Sosial og kulturell kompeanse i yrkesutøvelsen
-
Oppgaver: sosial og kulturell kompetanse. Skriv ned svarene med egne ord
-
Kulturell kompetanse og kommunikasjon - hva kan du fortelle ut fra bildet?
-
Tverrfaglige tema: Folkehelse og livsmestring, Demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling
-
Flervalgsquiz fra K4 Sosial og kulturell kompetanse
-
K5: Uenighet og konflikthåndtering
-
Hva er en konflikt?
-
Ulike typer konflikter
-
Konflikter sin virkning på pasienter og arbeidsmiljø
-
Konflikthåndtering og konflikttrappen
-
Modeller for konfliktløsning
-
Indre konflikter
-
Strategier for konflikthåndtering
-
Flervalgsquiz fra K5 Konflikthåndtering
-
Oppgave - bruk det du kan om konflikthåndteringsstrategier
-
K6: Digitale ressurser
-
Hva er digital kommunikasjon?
-
Fordeler og ulemper med digital kommunikasjon
-
Hvordan brukes digital kommunikasjon i helse- og oppvekstsektoren?
-
Digital kompetanse
-
Flervalgsquiz fra K6 Digital kommunikasjon
-
Oppgaver: digital kommunikasjon
-
K7: Digital dømmekraft
-
Begreper K7
-
Digital dømmekraft
-
Personvern
-
Nettvett
-
Kildekritikk
-
TONE-modellen
-
Kunstig intelligens
-
Flervalgsquiz fra K7 Digital dømmekraft
-
Refleksjonsoppgave om personvern
-
K8: Observasjons- og kommunikasjonsferdigheter
-
Observasjon
-
Hva påvirker oss? Liten film om bekreftelsestendens
-
Subjektiv vs objektiv observasjn
-
Observasjon og kommunikasjonsferdigheter
-
Observasjon av barn
-
Hva kan du observere ut i fra bildet?
-
Oppgaver: Observere - skriv ned svarene med egne ord
-
Flervalgsquiz fra K8 Observasjon og kommunikasjon
-
-
4
Yrkesliv
-
Y1: Organiseringen av helse- og oppvekstsektoren
-
Ulike yrker i helse- og oppvekstsektoren
-
Begrepsforklaringer fra kapitlet
-
Aktivitør
-
Ambulansearbeider
-
Apotektekniker
-
Tannhelsesekretær
-
Portør
-
Ortopedtekniker
-
Helsefagarbeider
-
Hudpleier
-
Fotterapeut
-
Helsesekretær
-
Barne- og ungdomsarbeider
-
Hvilken karriere hadde du valgt?
-
Autorisasjon
-
Quiz: Hvilke yrker har krav på autorisasjon og hvilke er lærefag
-
Den norske velferdsstaten
-
Organisering av helse og oppvekstsektoren
-
Dra tjenestene til riktig ansvarsnivå
-
Refleksjon over yrkesvalg
-
Y2: Brukermedvirkning
-
Brukermedvirkning
-
Mer om brukermedvirkning
-
Mulige utfordringer med brukermedvirkning
-
Brukermedvirkning i 3 nivåer
-
Y3: Krav og forventninger
-
Begrepsliste: profesjonalitet
-
Profesjonell
-
Bli en profesjonell fagarbeider
-
Dra ordene til riktig plass
-
Kompetanse
-
Personlige egenskaper og egnethet
-
Krav til profesjonelle yrkesutøvere
-
Forventninger
-
Privat, personlig og profesjonell
-
Reflektere for å lære
-
Y3 Refleksjon rundt tverrfaglige tema
-
Y4: Regelverk for helse, miljø og sikkerhet
-
Begrepsliste: HMS
-
Hva er HMS?
-
Hvorfor HMS?
-
Fysisk og psykososialt arbeidsmiljø
-
Internkontroll og avvik
-
Y5: Hjelpemidler, velferdsteknologi og annen teknologi
-
Begrepsliste: velferdsteknologi
-
Velferdsteknologi, hjelpemidler og teknologi - hva er det?
-
Ulike typer velferdsteknologi
-
Velferdsteknologi til barn og unge med funksjonsnedsettelser
-
Velferdsteknologi gir frihet
-
Personvern og etikk i velferdsteknologi
-
Universell utforming
-
Oppgaver: Velferdsteknologi
-
Y6: Endringer i samfunnet
-
Endringer i samfunnet
-
Eldrebølgen
-
Hverdagsrehabliitering – økt livskvalitet
-
Endringer i yrkeslivet
-
Kunnskap og teknologi
-
Muligheter og utfordringer med endringer og ny teknologi
-
Bærekraft i arbeidslivet: En felles oppgave for en lysere fremtid
-
Kildesortering og gjenvinning
-
Begreper om endringer i samfunnet
-
Y7: Etiske dilemma i yrkesutøvelsen
-
Begrepsliste etiske dilemmaer
-
Hva er et etisk dilemma?
-
Etiske dilemmaer som fagarbeider
-
Yrkesetiske retningslinjer
-
Yrkesetiske prinsipper
-
Etisk refleksjon
-
Når du må tenke raskt
-
Litt mer avansert modell: 6 trinnsmodellen
-
Refleksjon
-
Y8: Tverrfaglig samarbeid
-
Begrepsliste: tverrfaglig samarbeid
-
Samarbeid med andre yrkesgrupper
-
Tverrfaglig samarbeid
-
Helhetlig og tverrfaglig samarbeid
-
Hva kan du om yrker med høyere utdanning i helse- og sosialsektoren?
-
Oppgaver: Tverrfaglig samarbeid
-
Y9: Regelverk
-
Begrepsliste: lover og regler
-
Lover og regler
-
Sentralt regelverk som regulerer arbeidet i helsesektoren
-
Sentralt regelverk som regulerer oppvekstsektoren
-
Spilleregler i arbeidslivet
-
Oppgaver: lover og regler
-
Y10: Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
-
Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
-
Planlegge
-
Gjennomføre
-
Vurdere
-
Dokumentere
-
Gode arbeidsrutiner - Hva er riktig?
-
Y11: Partene i arbeidslivet
-
Begrepsforklaringer
-
Å være en del av arbeidslivet
-
Trepartssamarbeidet / den norske modellen
-
Inkluderende arbeidsliv
-
-
5
Eksamensmodul
-
Eksamensøvinger
-
Vurderingskriterier for eksamensoppgave
-
Eksamensøvelse helsefremmende arbeid
-
Vurderingskriterier for eksamensoppgave kommunikasjon og samhandling
-
Eksamensoppgave kommunikasjon og samhandling
-
Vurderingskriterier for eksamensoppgave Yrkesliv
-
Eksamensøvelse Yrkesliv
-
Eksempel tverrfaglig eksamen
-
Tverrfaglig eksamen
-
Kursevaluering
-