Course curriculum

  • 1

    Helsearbeiderfaget vg2/vg3

    • Velkommen

    • Kompetansemål vg2

    • Kompetansemål vg3

    • Vurdering

    • Eksamen

    • Praktisk info

    • Digitale verktøy og tilpasninger

    • Kontaktinfo

  • 2

    Helse

    • Allmenntilstand

    • Hva omfatter allmenntilstand?

    • Observasjon, rapport og dokumentasjon

    • Observasjon av bevissthetsnivå

    • Allmenntilstand og et klinisk blikk

    • Tilrettelegging og hjelp

    • Feber

    • Hva er feber?

    • Frostanfall og feberkramper

    • Å måle temperatur

    • Quiz

    • Immobilitet

    • Hva er immobilitet?

    • Komplikasjoner ved immobilitet

    • Sunaas Sykehus: Webinar: Forebygging av trykkrelaterte skader og trykksår

    • Å forebygge komplikasjoner

    • Trykksår

    • Quiz

    • Å jobbe med mennesker med funksjonsnedsettelser

    • Nedsatt funksjonsevne og funksjonshemming

    • Bofellesskap

    • BPA

    • Avlasting

    • Quiz

    • Fordøyelsessystemet

    • E-forelesning

    • Enzymer i fordøyelsesvæsken bryter ned maten

    • Vanlige symptomer

    • Forandringer i avføring og tarmtømming

    • Prosedyre: Avføringsprøve

    • Diare

    • Prosedyre: Å sette klyster

    • Forstoppelse

    • Prosedyre: Å skifte stomibandasje

    • Stell av stomi

    • Quiz

    • Prosedyre: Å gi sondeernæring

    • Respirasjonssystemet - KOLS

    • Spesialkost: Forstoppelse

    • Spesialkost: Hjerte- og karsykdommer

    • Spesialkost: Diabetes

    • Sirkulasjonssystemet

    • Sirkulasjonssystemet

    • Prosedyre: Å måle blodtrykk

    • Sykepleie ved allergi

    • Sykepleie ved angina pectoris

    • Quiz

    • Væskebalanse

    • Dehydrering

    • Oppgave

    • Eliminasjon

    • Urin = diurese

    • Urinkontinens

    • Avføring

    • Det gode stellet

    • Personlig hygiene

    • Av- og påkledning

    • Hårpleie

    • Munn- og tannpleie

    • Stell av tannproteser og munnhule

    • Stell av føtter

    • Barbering

    • Hormonsystemet

    • Hva er diabetes?

    • Diabetes

    • Oppgave

    • Immunforsvaret

    • Det indre immunforsvaret

    • Betennelsesreaksjoner

    • Tilpasset immunforsvar

    • Allergi - sykepleie

    • Allergi og livsstil

    • Kroppens immunforsvar

    • Kroppens infeksjonsforsvar

    • Smittekjeden

    • Smittevern – å bryte smittekjeden

    • Nervesystemet

    • Nerveceller

    • Oppgave

    • Hjernen

    • Hodeskader

    • Sykdommer som kan ramme nervesystemet

    • Epilepsi

    • Multippel Sklerose

    • Multippel sklerose – MS

    • Rehabilitering etter hjerneslag

    • Hjerneslag (apoplexia cerebri)

    • Parkinsons sykdom

    • Urinsystemet

    • Urinproduksjon i nyrene

    • Diagnostisering

    • Sykepleie ved forandringer i urin og vannlatingsmønster

    • Muskler og skjelett

    • Skjelettmuskulatur

    • Rørknokler

    • Muskelsystemet

    • Urinstiks– prosedyre

    • Hoftebrudd / lårhalsbrudd

    • Revmatiske sykdommer

    • Miljøarbeid

    • Oppgave

    • Aldring

    • Eldre innvandrere

    • Å fremme helse og forebygge sykdom hos eldre

    • Ernæring

    • Tannhelse

    • Holdninger i samfunnet

    • Under- og feilernæring

    • Underernæring

    • Hva kan underernæring føre til?

    • Eksamensøvelse

  • 3

    Yrkesutøvelse

    • Hvordan arbeider du?

    • Å være profesjonell

    • Brukermedvirkning

    • Pasient- og bruksrettighetsloven

    • Brukermedvirkning på individnivå

    • Brukeren og pasienten – rett til å medvirke

    • Pårørende – når ønsket eller samtykkekompetanse mangler

    • Individuell plan

    • Quiz

    • Å forebygge og redusere bruk av tang

    • Legemiddelhåndtering

    • Regelverk for håndtering av legemidler

    • Oppgave

    • Tiltaksplaner og dokumentasjon

    • Sykepleieprosessen

    • Problemløsende metode - en prosess

    • 1. Å samle inn data

    • 2. Å identifiser ressurser og behov

    • 3. Å sette mål

    • 4. Å planlegge og gjennomføre tiltak

    • 5. Å evaluere hvordan tiltakene virker

    • Pleieplan med tiltak og begrunnelse

    • Quiz

    • Helsepersonelloven

    • Hjelpemidler og velferdsteknologi

    • Oppgave

    • Ergonomi

    • Psykososiale forhold

    • Gode arbeidsstillinger som helsefagarbeider

    • Forflytningsteknikk vs. løfteteknikk

    • Eksempel: Forflytning av pasient

    • Hjelpemidler

    • Helse, miljø og sikkerhet (HMS)

    • Internkontroller

    • Systematisk kontroll og kvalitetsutvikling

    • Oppgave

    • Miljøbevisste valg

    • Hva er bærekraftig utvikling?

    • FNs bærekraftmål

    • Hvilke miljøbevisste valg må jeg ta – og hvordan?

    • Oppgave

    • Universell utforming

    • Rettigheter og plikter i arbeidsforholdet

    • Den norske modellen – trepartssamarbeidet

    • Eksamensøvelse

  • 4

    Kommunikasjon

    • Medmenneske og samspill

    • Å se hele mennesket

    • Samspill

    • Hva fremmer samspill?

    • Oppgave

    • Trygghet

    • Respekt for andres ønsker og interesser

    • Kriser og sorg

    • Kriser

    • Ulike typer kriser

    • Krisefaser

    • Sjokkfasen

    • Reaksjonsfasen

    • Reparasjons- og bearbeidingsfasen

    • Nyorienteringsfasen

    • Oppgave

    • Sorg

    • Å hjelpe mennesker i krise og sorg

    • Behov for informasjon

    • Håp

    • Trygghet og ro som helsefagarbeider

    • Oppgave

    • Konflikter

    • Ulike typer konflikter

    • Oppgave

    • Modeller for konflikthåndtering

    • Femtrinnsmodellen

    • SØT-modellen

    • Mekling

    • Måter å reagere på i en konflikt

    • Kommunikasjon i konflikter

    • Oppgave

    • Digital kommunikasjon

    • Oppgave

    • Helseinformasjon og massemedier

    • Oppgave

    • Kildekritikk

    • Oppgave

    • Smart teknologi i pleie- og omsorgstjenesten

    • Elektrisk pasientjournal (EPJ)

    • En pasient – en journal

    • Tvang og makt

    • Samtykkekompetanse

    • § 4A-3. Adgang til å gi helsehjelp som pasienten motsetter seg

    • Manglende samtykkekompetanse?

    • Lover og regler

    • Empati

    • Pasienter og brukere med sammensatte behov

    • Kontinuitet

    • Tverrfaglig samarbeid

    • Strukturert arbeidsform

    • Hensikt og muligheter

    • Flere yrkesgrupper

    • Trygg og tydelig faglig identitet

    • Ulik, men likeverdig kunnskap

    • Et felles mål

    • Gode samarbeidsforhold

    • Samarbeidsmøter

    • Når er det viktigst med tverrfaglig samarbeid?

    • Eksempler på tverrfaglig samarbeid i kommunene

    • Helhetlig pasientforløp

    • Råd om pasientforløp

    • Kjennetegn av helhetlige pasientforløp

    • Effektive og gode pasientforløp

    • Pakkeforløp

    • Samhandlingskjede

    • Nasjonale faglige retningslinjer

    • Observasjon, rapport og dokumentasjon

    • Subjektiv og objektiv observasjon

    • Oppgave

    • Subjektiv og objektiv data

    • Klinisk blikk

    • Å observere systematisk

    • Hva skal du observere?

    • Å observere allmenntilstand

    • Å observere kroppens naturlige funksjoner

    • Å observere tegn på endringer i sykdom, skader eller funksjonsnivå

    • Når skal du observere?

    • Hvordan skal du observere?

    • ABCDE og NEWS2

    • Rapportering og dokumentasjon

    • Refleksjon

    • Oppgave

    • Personvern og anonymitet

    • Brudd på taushetsplikt

    • Lovverk, personvern og taushetsplikt

    • Hva er personvern?

    • Personopplysningsloven

    • Hva er taushetsplikt?

    • Samtykke

    • Opplysningsplikt til barneverntjenesten og politiet

    • Brudd på taushetsplikten

    • Oppgave

    • Kursevaluering

    • Eksamensøvelse